Große Gebirgslandschaft mit Reisenden
Das Gemälde ist als Spätwerk gesichert, denn es trägt als einziges eine Datierung von De Mompers Hand. Er hatte im Laufe seiner Karriere verschiedene Bildthemen wie Grottenbilder und bizarre Felslandschaften mit Wasserfällen entwickelt. Diese wie ein Markenzeichen eingesetzten Motive unterstreichen die dekorative Wirkung solcher monumentalen Landschaften. Sie waren häufig zur Ausstattung repräsentativer Räume bestimmt, wie ein sechsteiliger Zyklus im Besitz des Marquéz de Leganés, des spanischen Botschafters in Brüssel, dokumentiert.
Large Mountain Landscape with Travellers
This painting is certainly one of his late works as it is the only one bearing a date added in De Momper's own hand. During the course of his career, he worked on several subjects for his pictures, including grottoes and bizarre rock formations with waterfalls. These motifs, used like trade marks, underline the decorative effect of such monumental landscapes. De Momper's paintings were frequently intended as furnishings for representative rooms, as documented by a six part cycle once in the ownership of the Marquis of Leganés, the Spanish ambassador in Brussels.